My Drop

Ce înseamnă hidratarea ca stil de viață?

Pe foarte mulți dintre noi ne preocupă din ce în ce mai mult un stil de viață sănătos, mai ales datorită influenței social media și a imaginilor și informațiilor pe care le vedem zi de zi. Dietele, sfaturile alimentare sau programele de fitness acasă sau la sală sunt peste tot, iar sănătatea și un aspect fizic de invidiat par să fie în topul subiectelor populare. Și nu neapărat în ordinea asta. Totuși, deși facem mai multă mișcare, alegem alimente mai puțin procesate și apelăm la proceduri corporale care să ne îmbutățească imaginea și starea de spirit, uităm de cel mai simplu dintre obiceiurile sănătoase: hidratarea. 💧

Beneficiile hidratării

Hidratarea e esențială din simplul motiv că suntem în proporție de 60-65% apă și absolut toate funcțiile organismului nostru au nevoie de ea pentru a funcționa. Totuși, hidratarea corectă nu înseamnă doar să bei apă atunci când ți-e sete, ci implică mai multe obiceiuri care pot fi integrate cu ușurință în orice stil de viață, transformându-l mai mult decât ți-ai putea imagina. Beneficiile sunt fantastice: de la bună dispoziție, la mai puține dureri de cap, piele mai luminoasă, digestie mai bună și chiar o imunitate mai puternică. Așa că dacă vrei să începi, iată ce presupune!

Hidratarea ca stil de viață – consumul de apă

O regulă super cunoscută spune că ar trebui să consumăm 8 pahare sau 2l de apă pe zi. Toată lumea știe însă că e doar un mit și reprezintă doar o modalitate mai simplă de a reține și a măsura cantitatea pe care o bem într-o zi. Nu e greșit, însă nu e neapărat adevărat și suficient. De fapt, cantitatea de apă de care avem nevoie este diferită de la individ la individ. Bărbații conțin 60% apă, în timp ce femeile doar 55%, așa că domnii ar trebui să consume mai multă. Pe de altă parte, copiii se nasc cu un conținut de 75% apă, iar la bătrânețe corpul nostru ajunge să fie compus doar din 50%  apă (de aici aspectul ridat al corpului și feței), astfel că, alături de sex și vârsta are importanță atunci când calculăm porția zilnică de apă. Dieta alimentară de zi cu zi are implicații numeroase, chiar și asupra hidratării. Veganii și raw veganii, cei care consumă multe legume și fructe, mai ales în stare proaspătă atunci când conținutul mare de apă nu le este afectat, vor lua o parte din cantitatea necesară si din mâncare. Dacă însă consumăm multe dulciuri, alimente sărate sau de tip fast food, vom obține contrariul: nu doar că nu ne hidratăm, din contră, ne deshidratăm și mai tare și va trebui să suplimentăm aportul de apă. O dietă bogată în proteine impune de asemenea un consum ridicat de lichide. 

Chiar și nivelul de activitate fizică contează pentru că mușchii noștri vor avea nevoie de energie atunci când sunt solicitați. În plus, exercițiile fizice ne fac să transpirăm, adică să pierdem apă pe care va trebui să o înlocuim. În fine, mediul în care trăim afectează de asemenea nevoile de hidratare, oamenii care locuiesc la altitudini mari fiind mai predispuși la deshidratare decât ceilalți, iar temperaturile extreme, atât cele ridicate cât și cele scăzute impun adaptarea consumului de lichide.

După ce aflăm care este cantitatea indicată pentru noi, modul corect de a o consuma este pe parcursul întregii zile și nu mai multă atunci când ne amintim. Cel mai important moment este dimineața imediat după trezire, iar apoi luând înghițituri pe tot parcursul zilei.

Hidratarea ca stil de viață – aportul din mâncare

Așa cum spuneam și mai sus, ce mâncăm influențează și nivelul de hidratare. Aproximativ 20% din cantitatea zilnică necesară de apă poate veni din alimente, cu condiția ca ele să fie cele potrivite. Fructele, legumele, lactatele, ouăle, laptele vegetal, supele, sosurile sau smoothie-urile sunt câteva din exemplele care pot înlocui o parte din apa necesară. De asemenea, funcționează și ca o idee pentru cei care nu pot să consume mai multă apă, însă subliniez faptul că se aplică doar pentru maximum de 30-40% din cantitatea zilnică. Faptul că mâncăm multe supe nu va înlocui necesitatea de a bea apă.

Hidratarea ca stil de viață – evitarea deshidratării

Un al treilea pas pentru un stil de viață mai sănătos este evitarea deshidratării sau suplimentarea aportului de apă atunci când ne întâlnim cu situații care pot conduce la deshidratare. Pentru aplicarea acestui sfat, importantă este informarea. Un principiu extrem de simplu este acela că pe de-o parte introducem apă în corp (prin lichide și mâncare) pe de altă parte eliminăm apa din corp, sub formă de urină, fecale, transpirație, lacrimi, menstruație, alăptare, febră sau vărsături. Astfel orice determină eliminarea apei din corp, ne deshidratează. Situația este mai complexă însă, deoarece există așa numitele diuretice, alimente care cresc frecvența urinării și astfel pot duce la deshidratare. Cel mai puternic este alcoolul, dar și cofeina , dar există și unele alimentaece sunt considerate ca fiind sănătoase și pe care le putem consuma fără să realizăm efectul lor, cum ar fi: pătrunjelul, sparanghelul, ghimbirul, ceaiul negru, ceapa sau usturoiul. Sarea și toate alimentele care o conțin în cantitate mare contribuie la deshidratare (sosul de soia, semipreparatele, mâncarea la conservă sau de tip fast food), iar zahărul este și el unul dintre inamicii hidratării. De aceea atunci când optăm pentru sucurile din comerț, care conțin cantități imense de zahăr, nu ne potolim setea, din contră, o creștem.

Așadar, hidratarea ca stil de viață înseamnă să cunoști cantitatea de apă necesară propriului tău organism, în funcție de factorii interni și externi care o pot afecta, să o consumi pe parcursul întregii zile, să consumi alimente bogate în apă și să eviți produsele și situațiile care te deshidratează pe cât posibil. E probabil cea mai rentabilă schimbare pe care o poți face, comparând efortul cu efectele pe care le vei observa imediat. Ai nevoie de ajutor? Descarcă Hi!dration – Say Hi! To a healthier lifestyle – un ghid practic care te ajută să faci toate aceste mici schimbări și să începi un nou stil de viață. Succes!💧

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to top