My Drop

Cum să bei apă corect? 5 factori de care să ții cont

Să bei apă e unul dintre cele mai naturale, mai rapide și mai simple lucruri pe care le facem, indiferent de sex, vârstă sau mediul în care trăim. Discuția nu este despre de ce ar trebui să bem apă, ci despre acele obiceiuri pe care trebuie să le luăm în calcul pentru ca apa pe care o consumăm să aibă efectul dorit: acela de a ne hidrata la nivel celular. Există situații în care, băută în mod greșit, apa este eliminată din organism rapid, prin urină, iar organismul nu este cu adevărat hidratat.

Cantitatea

Regulile pe care le auzim cel mai des se referă la cantitatea de apă aproximativă pe care un om ar trebui să o consume zilnic pentru a se menține hidratat. Fie că e vorba de 2l de apă pe zi sau de regula celor 8 pahare, aceste cantități se referă la un minimum necesar, însă nu înseamnă că sunt suficiente pentru toată lumea. Cantitatea de apă depinde atât de aspecte ce țin de fiecare persoană în parte, cât și de condițiile de mediu. Spre exemplu, bărbații ar trebui să consume mai multă apă decât femeile, iar cantitatea depinde și de vârstă, bătrânii fiind mai predispuși la deshidratare din cauza conținutului mai scăzut de apă. Dieta alimentară sau medicamentele pe care le consumăm pot influența cantitatea necesară prin efectul diuretic pe care îl pot avea. Acesta se referă la capacitatea unor substanțe de a ne face să urinăm mai des, fapt ce duce la deshidratare dacă lichidele nu sunt înlocuite în timp util. Chiar și mediul exterior influențează nevoia de apă, fie prin altitudine, fie prin temperaturile extreme. Așadar, un prim pas pentru a bea apă în mod corect este să știm câtă trebuie să bem. Cantitatea trebuie personalizată pentru fiecare în parte, iar un mod mai exact de a face acest lucru este raportându-ne la greutatea corporală, prin înmulțirea numărului de kilograme cu 33ml de apă. Adăugați suplimentar dacă afară este foarte cald, dacă faceți sport sau sunteți în perioada sarcinii sau a alăptării.

Frecvența

După ce am aflat ce cantitate să bem, trebuie să știm că mai importantă decât ea este frecvența. Așadar, dacă organismul meu are nevoie de 2,7 l de apă pe zi, nu înseamnă că va fi suficient ca dimineața sau în orice alt moment al zilei să o bem pe toată, iar pentru restul zilei, să nu mai consumăm deloc. O hidratare corectă se face prin înghițituri mici, luate în mod constant. Recomandările includ ca aportul de apă să se facă undeva la fiecare aproximativ 30-45 minute, iar pe timpul verii, mai ales atunci când ne expunem la soare în mod direct, chiar mai des, la fiecare 15 minute. În momentul în care introducem o cantitate prea mare de apă într-un timp foarte scurt, organismul o elimină aproape instantaneu, prin urină. Prin urmare, apa nu va avea timpul necesar să ajungă până la nivelul celular și să ne hidrateze în profunzime. Mai mult, atunci când bem încet, dăm timp corpului să absorbă nutrienții de care are nevoie din mâncare.

Temperatura

Corpul are aceeași reacție de a elimina apa rapid și atunci când aceasta are o temperatura prea joasă. Consumul de lichide foarte reci, în care adăugăm gheață este un obicei frecvent mai ales pe timpul verii, pentru că ne creează o falsă impresie de răcorire și hidratare. De fapt, este un efect cât se poate de superficial. Apa băută la temperatura camerei, undeva între 21 și 23 de grade C hidratează în profunzime și este păstrată suficient de mult timp în organism. În plus, este o recomandare foarte bună și atunci când suntem pe drum și vrem să evităm opririle la toaletă din motive de timp sau de igienă. Evită să bei prea mult odată sau prea rece și optează pentru apă călduță pe care să o servești constant, în porții mici, doar cât să umezești gura și gâtul.

Poziția

Dacă celelalte aspecte țin de servirea în sine, poziția se referă la cum felul în care stăm în timp ce bem apă influențează nivelul de hidratare. Este o idee mai bună să te așezi când bei apă, mai degrabă decât să stai în picioare. Stând și bând, mușchii și sistemul nervos sunt mult mai relaxați și ajută nervii să digere mai ușor atât mâncarea, cât și alte lichide. De asemenea, poziția va ajuta rinichii să filtreze mai bine apa, astfel că vor funcționa mai ușor. Când stăm în picioare sau mergem în timp ce bem, fluxul sangvin este mai ridicat în extremitățile corpului (mâini și picioare), ceea ce se poate dovedi un obstacol pentru ca apa să ajungă în mod corespunzător la sistemul digestiv.

Momentul

Una dintre cele mai promovate reguli când vine vorba despre hidratare este pe cât de des auzită, pe atât de corectă, dar și de ignorată de cei mai mulți. Nu aștepta setea pentru a bea apă! Setea este un semn de deshidratare, așa că atunci când o resimțim corpul nostru suferă deja. Cel mai bun moment de a bea apă este chiar acum, dar există anumite momente cheie în care apa este esențială. Spre exemplu primele minute după ce ne-am trezit, înainte și după fiecare masă, înainte și după antrenamentele fizice, mai ales cele intense sau înainte de a ne culca.

Simplul gest de a bea nu înseamnă că ne-am hidratat. Bea suficientă apă pentru a răspunde nevoilor corpului tău, prin înghițituri mici și frecvente, la temperatura camerei, în poziție șezândă și mai ales în momente în care organismul are nevoie de un boost de energie. Descarcă ghidul Hi!dration – a guide to stay hydrated every day și află cum poți să te menții hidratat prin ceea ce consumi și cum hidratarea poate deveni un stil de viață.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to top