My Drop

Legătura dintre somn și hidratare

Între somn și hidratare există o dublă legătură, în sensul în care un corp deshidratat va avea efecte asupra calității somnului, iar calitatea deficitară a somnului și lipsa odihnei vor duce la deshidratare. E vorba despre un cerc vicios care se poate rupe doar prin asigurarea unui aport suficient de apă zi de zi.

Lipsa somnului deshidratează

Noi cercetări sugerează că somnul insuficient poate provoca deshidratarea prin perturbarea eliberării unui hormon care este esențial pentru reglarea hidratării. Privarea de somn are o mulțime de efecte adverse asupra sănătății. Nu numai că somnul insuficient afectează atenția și gândirea, dar lipsa de somn prelungită crește riscul de diabet de tip 2, hipertensiune arterială, obezitate și apariția de boli respiratorii. Mai recent, unele studii au descoperit că insomnia crește riscul bolilor renale și al morții premature. Rinichii joacă un rol vital în asigurarea unui nivel optim de hidratare, iar consumul de apă îmbunătățește sănătatea rinichilor.

Cercetătorii au descoperit că persoanele care dorm în mod regulat 6 sau mai puține ore de somn în fiecare noapte au o urină mai concentrată, asociată unui nivel ridicat de deshidratare, decât cele care dorm aproximativ 8 ore pe noapte.

Deshidratarea are diferite efecte negative asupra sănătății. Poate provoca slăbiciune musculară, dureri de cap și oboseală. A fi deshidratat poate afecta, de asemenea, starea de spirit, precum și gândirea.

În ceea ce privește numărul de ore de somn, există multe motive pentru care o persoană nu poate dormi suficient. Exemplele includ:

  • munca în ture
  • respectarea unor deadline-uri
  • un mediu de somn prea zgomotos sau cu o temperatură nepotrivită
  • folosirea de dispozitive electronice înainte de culcare sau păstrate în dormitor
  • probleme medicale, cum ar fi depresia, apneea de somn sau durerea cronică
  • îngrijirea uneia alte persoane în timpul nopții

Este important să se ia în considerare nu doar cantitatea, ci și calitatea somnului. Dacă o persoană are un somn de calitate scăzută, se simte obosită a doua zi, indiferent de câte ore a dormit.

Apa contribuie la îmbunătățirea somnului

Apa este esențială pentru sănătatea umană. O persoană nu poate supraviețui mai mult de câteva zile fără apă și o hidratare zilnică adecvată este vitală pentru a permite corpului să funcționeze corect. Deși mulți se gândesc la hidratare în contextul dietei și al exercițiilor fizice, tot mai multe cercetări explorează legăturile dintre hidratare și somn.

Deshidratarea poate crea bariere în calea somnului, iar somnul insuficient poate crește șansele de a fi deshidratat. În același timp, un aport prea mare de lichide poate provoca urinarea în exces care poate duce la întreruperi ale somnului.

O provocare este să ne menținem hidratați în timpul somnului fără a fi nevoie să ne trezim frecvent noaptea pentru a merge la baie. Câteva recomandări în acest sens includ:

  • Reducerea consumului de apă cu o oră sau două înainte de culcare
  • Limitarea consumului de alcool și cofeină în timpul serii din cauza efectului diuretic și a faptului că ambele pot interfera cu ciclul normal de somn și cu calitatea somnului
  • Ridicarea picioarelor seara (unele urinări nocturne se întâmplă deoarece corpul reabsoarbe apa din picioare în timpul nopții). Prin ridicarea lor cu câteva ore înainte de culcare permiteți ca acest proces să aibă loc fără a provoca întreruperi ale somnului
  • Urinarea înainte de culcare

Hidratarea corectă pentru un somn odihnitor

Așa cum am subliniat în repetate rânduri, secretul pentru un somn odihnitor stă în asigurarea unui nivel de hidratare pe parcursul zilei. Câteva dintre cele mai simple recomandări includ:

  1. Bea un pahar de apă imediat după ce te-ai trezit – prin respirație pierdem o cantitate semnificativă de apă în timpul nopții, ceea ce înseamnă că această cantitate trebuie înlocuită încă de dimineață. Pentru energie suplimentară stoarceți puțin suc de lămâie.
  2. Evită cafeaua pe stomacul gol – cafeaua este puternic deshidratantă, mai ales atunci când este consumată pe stomacul gol. Acest lucru se întâmplă din cauza efectului diuretic care ne face să urinăm mai des.
  3. Bea apa înainte și după mese – este important ca apa să se consume la intervale regulate, dar mai ales la mese. Cercetările arată că acest lucru ajută digestia și corpul să absoarbă nutrienții.
  4. Optează pentru fructe și legume cu conținut ridicat de apă – printre acestea se numără castraveții, roșiile, dovleceii, merele, pepenele sau ciupercile.

Deshidratarea poate afecta calitatea somnului, iar somnul insuficient poate crește șansele de a fi deshidratat. În același timp, prea mult aport de lichide poate provoca urinarea în exces care poate duce la întreruperi ale somnului. Cheia este găsirea unui echilibru, iar pentru motivare zilnică, urmărește-ne pe Instagram.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to top