Cum alegi o apă bună? 6 aspecte la care să fii atent

Apa este sursa vietii pe planeta noastră. Importantă pentru toate procesele care au loc în organism, acest lichid incolor și inodor este vital în dieta oricărei persoane. Totuși, chiar dacă prin definitie nu are nici miros, nici gust, nu toate apele sunt la fel, iar o persoană care consumă suficientă, va știi să facă diferenta. Cu atât de multe branduri și variante la dispozitie, e dificil să facem alegerea corectă, însă prin informare vom știi la care dintre informatiile de pe etichetă trebuie să fim atenti. Multe băuturi etichetate ca apă contin de fapt zahăr și calorii goale. Chiar dacă sunt promovate ca fiind sănătoase, consumul regulat al acestora poate duce la creșterea în greutate și poate crește riscul de obezitate.

Conținutul de nitrați

Nitraţii sunt componenţi chimici fără culoare, miros sau gust. NO3 este forma naturală a azotului găsit în sol, esenţial pentru toate formele de viaţă. Prezenta lor indică o contaminare cu deșeuri menajere. Cantitatea de nitraţi din apă este influenţată atât de procese naturale, cât şi de intervenţia omului, iar consumul de apă cu nivel ridicat de nitraţi poate dăuna capacităţii celulelor de a transporta oxigenul prin sânge. Cele mai afectate persoane sunt copiii și femeile însărcinate.

pH-ul

pH-ul măsoară concentratia ionului de hidrogen dintr-o solutie. Solutiile cu o concentratie mai mică de ioni de hidrogen au un pH mai mare (bazic), iar cele cu o concentratie mai mare au pH scăzut (acide). De exemplu, sucul de portocale are un pH de 3,3, ceea ce înseamnă că este acid. Cafeaua neagră are un pH de aproximativ 5, bicarbonatul de sodiu este în jur de 9, iar înălbitorul are un pH de 12. Majoritatea apelor îmbuteliate din comert au un pH neutru. În functie de sursă și procesare, cele mai multe se încadrează într-un interval al pH-ului de 5 până la 8.

Caloriile

Apa naturală nu are calorii. Deloc. De aceea, trebuie să verificăm acest lucru și pe etichetă. Nu este greșit ca ocazional să bem o băutură cu adaos de vitamine, minerale sau fibre. Dar atentie: companiile de băuturi comercializează adesea acest tip de produs pe care îl marketează ca fiind sănătos, însă trec cu vederea partea nocivă a acestor băuturi,  cum ar fi continutul de zahăr. În locul apelor cu vitamine, optează pentru ape infuzate cu fructe proaspete, care nu au multe calorii și nu afectează capacitatea de hidratare. Cât despre nutrienți, aceștia se iau din fructe, legume, cereale integrale, grăsimi sănătoase și proteine – nu din băuturi.

Conținutul de zahăr

Unele așa-numite ape contin zahăr, sucuri de fructe sau alti îndulcitori. Verifică totalul de carbohidrati și zaharuri de pe etichetă. Băutura ta este apă reală doar dacă totalul de carbohidrati și zaharuri enumerate este de 0,0 grame. Pericolul vine din faptul că băuturile cu mult zahăr și/sau cofeină te pot deshidrata, indiferent de câtă apă contin. Acest lucru poate provoca dureri de cap, ameteli și scăderea tensiunii arteriale. Există și băuturi promovate ca surse de electroliti, eficiente pentru performante atletice mai bune. Dar, în majoritatea cazurilor, corpul tău nu are nevoie de electroliti în plus, decât dacă faci activităti fizice intense în aer liber pentru mai mult de 60 de minute. Apa obișnuită ar trebui să ofere hidratarea de care ai nevoie, în cele mai multe cazuri.

Alte substanțe

Continutul de săruri de calciu (Ca) și cel de sodiu (Na) – trebuie să fie cât mai reduse. Consumat în exces, calciul se depune în rinichi, astfel că nu trebuie să depășească 150mg/l. De asemenea, sodiul nu trebuie să depășească cantitatea de 20mg/l deoarece atunci când este consumat în exces duce la stări de iritabilitate și la creșterea tensiunii arteriale.

Materialul recipientului

Dacă te uiti pe fundul sau pe spatele sticlei, vei vedea o etichetă care se referă la tipul de plastic folosit în sticla respectivă. Multe ape îmbuteliate folosesc un plastic cunoscut sub numele de PET. Acest tip special de plastic este utilizat într-o varietate de ambalaje din plastic și este considerat sigur. Substanta chimică Bisfenol A (cunoscută și sub denumirea de BPA) este tot mai monitorizată în ultima vreme. Ca și în cazul PET, acest lucru trebuie etichetat pe produsele care conțin orice BPA. Problema recipientelor din plastic este că pe parcursul depozitării și manipulării sticlelor, mai ales în căldură, particule de plastic, se pot dezintegra, ajungând în apa pe care noi o consumăm mai târziu. 

Apa filtrată

Ori de câte ori este posibil, optează pentru apă de la robinet filtrată. Nu numai că economisești bani, dar reduci de asemenea expunerea la toxine precum Bisfenol-A (BPA), care poate ajunge în apa vândută sau depozitată în sticle de plastic. În plus reduci consumul de plastic, atât de nociv pentru mediul înconjurător, pe cât este pentru organism. Alege o sticlă refolosibilă dintr-un material care să nu afecteze calitatea apei, variantele fiind din ce în ce mai multe:

– otel inoxidabil – este durabil, ușor de reciclat, păstrează constantă temperatura băuturii indiferent că vorbim despre apa rece sau un ceai cald, însă sticla poate fi grea, iar unii oameni resimt un gust specific

– sticla – un material elegant, 100% reciclabil și sustenabil, nu degajă gusturi neplăcute, însă există pericolul să se spargă, iar recipientul poate fi greu

– cupru – un material cunoscut pentru proprietătile sale din cele mai vechi timpuri, mai ales atunci când este stocată pentru 6-8 ore, însă poate da un gust metalic apei

plastic fără BPA – asigură-te că sticla nu conțtine BPA, deoarece multe sticle de plastic contin această substantă chimică dăunătoare. Verifică întotdeauna ca sticla să nu contina BPA, deoarece multe sticle de plastic contin această substantă chimică dăunătoare. Nu numai că sticla de apă fără BPA este mai bună pentru mediu, dar consumul de apă din sticle fără BPA s-a dovedit că are beneficii semnificative pentru sănătate. În plus, e rezistentă la temperaturi scăzute sau ridicate și nu afectează gustul apei.

Având grijă la eticheta produselor pe care le consumăm, putem alege o apă sănătoasă, care să ne furnizeze o hidratare adecvată, dar și nutrientii de care avem nevoie, fără a adăuga calorii inutile. De departe cea mai bună soluție este apa de la robinet, filtrată și depozitată în recipiente care să nu o afecteze, însă nu întotdeauna acest lucru este posibil, deci e important să avem o informare corectă. Apa minerală naturală trebuie să aibă o origine subterană, trebuie să fie pură microbiologic, lipsită în totalitate de contaminanti și să aibă o compozitie fizico-chimică caracteristică și constantă în timp.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Scroll to top