Suprahidratarea – 4 semne că bei prea multă apă

Chiar dacă apa este recomandată oricui și oricând, există și situatii în care un consum prea ridicat de lichide poate atrage consecinte nedorite asupra organismului. Suprahidratarea poate duce la intoxicație, stare ce apare atunci când nivelul de sodiu din corp scade prea mult. Există două situatii principale prin care o persoană poate ajunge la suprahidratare: atunci când consumă prea multă apă într-un timp foarte scurt și când suferă de retentie de apă. Un aport prea mare de apă, duce la imposibilitatea ca rinichii să o elimine prin urină, ceea ce va provoca acumularea ei în sânge. Pe de altă parte, retenția de apă se petrece atunci când organismul nu poate elimina apa în mod corespunzător. Ambele sunt periculoase deoarece creeză un dezechilibru în organism.

Factori de risc

Suprahidratarea este destul de rar întâlnită la oamenii obișnuiți, fiind mai frecventă în rândul sportivilor de performanță care beau cantități mari de apă în timpul sau după un efort susținut. Exemplele inlcud:

  • Persoanele care aleargă la maratoane și ultramaratoane
  • Cicliștii de andurantă
  • Jucătorii de rugby
  • Militarii
  • Cătărătorii

Sportivii pot reduce riscul de suprahidratare cântărindu-se înainte și după efort. Acest lucru ajută la determinarea cantității de apă pierdute, care trebuie înlocuită. În viața de zi cu zi, există și alte semne prin care  să stabilești dacă, cantitatea de apă pe care o consumi e prea mare fata de necesarul organismului.

Culoarea urinei

Una dintre cele mai bune modalități de a determina dacă bei suficientă apă este să monitorizezi culoarea urinei. Dacă este galben închis, e un semn rău, adică ești deshidratat. În mod ideal, culoarea ar trebui să fie galben deschis, ceea ce arată un nivel de hidratare optim.  Însă dacă urina este transparentă, acest lucru ar putea însemna că ești suprahidratat și trebuie să recalculezi aportul de apă zilnic.

Frecvența urinării

Consumul crescut de apă poate provoca urinare frecventă, inclusiv pe timp de noapte. Acest lucru duce la întreruperea somnului, așa că somnul nu mai este la fel de odihnitor, putând să apară dureri de cap, oboseală și stări de iritabilitate. Majoritatea oamenilor urinează de 6 până la 8 ori pe zi, dar dacă urinezi de peste zece ori pe zi, ar putea însemna că bei mai multă apă decât are nevoie organismul.

Membre umflate

Apa ajută la păstrarea echilibrului electrolitic al organismului. Electrolitii sunt responsabili și pentru asigurarea unui nivel de energie ridicat. Când bei prea multă apă, acest echilibru are fluctuatii. Semnele care pot anunta un dezechilibru în ceea ce privește nivelul de electroliti includ umflarea mâinilor, picioarelor sau buzelor.

Slăbirea mușchilor

Când nivelul electrolitilor scade din cauza consumului prea ridicat de apă, întregul organism este afectat. Dacă observi tremur și durere în brate și picioare, fără legătură cu epuizarea fizică, ar putea fi un semn de suprahidratare. De asemenea, nivelurile scăzute de electroliti din organism pot provoca spasme musculare și crampe.

Alte simptome ale suprahidratării, în stadii incipiente cuprind: greată și vărsături, durere de cap, modificări ale stării mentale, cum ar fi confuzia sau dezorientarea. Netratată, poate duce la niveluri periculos de scăzute de sodiu în sânge și la semne precum convulsiile, inconștienta și chiar comă.

Nu trata recomandările ca pe reguli stricte! Nevoia de apă variază în functie de vârstă, sex, vreme, nivelul de activitate și starea generală de sănătate a persoanei. Nu există o formulă exactă pentru câtă apă este nevoie să bei. Situatiile speciale, cum ar fi căldura extremă, activitatea fizică semnificativă și stările de febră, vor necesita un aport mai mare de lichide decât consumăm zilnic, însă în mod obișnuit, un calcul aproximativ poate fi făcut prin înmultirea numărului de kilograme cu 33ml.

Corpul tău are nevoie de apă, iar hidratarea este vitală pentru sănătate, dar nu uita că există limite. Dacă însă ai permanent o stare de sete, consultă un medic specialist. În spatele acestei nevoi, poate sta o afectiune mai serioasă. Moderarea aportului de apă și monitorizarea culorii urinei sunt două metode utile de a evita efectele secundare nedorite ale consumului de lichide în exces. Folosește o sticla reutilizabilă și măsoară mai ușor cantitatea de apă consumată pentru a evita situatii nedorite. Găsește-ti inspiratia zilnică pe pagina noastră de Instagram!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Scroll to top