Despre hidratare – 6 mituri demontate

Când vorbim despre sfaturi de sănătate și hidratare, informațiile pe care le primim ajung într-un timp foarte scurt, la un număr foarte mare de persoane, datorită tehnologiei. Însă nu întotdeauna sunt și adevărate. Ajungem să le credem și uneori să le introducem în obiceiurile noastre zilnice, fără a le verifica veridicitatea. Pentru a evita să ne facem mai mult rău decât bine, informarea și cercetarea corectă a ceea ce ajunge la noi sunt esentiale.  Teoretic, hidratarea este cât se poate de simplă. Ți-e sete? Bea ceva. Însă multitudinea de informații poate crea confuzie, iar cunoașterea corectă este vitală pentru că hidratarea este cheia către o viață sănătoasă, atât fizic, cât și emoțional.

Bea 2l de apă zilnic!

Cantitatea de apă zilnică necesară nu este una universală. Din contră! Trebuie adaptată fiecărei persoane, în funcție de sexul, vârsta, stilul de viață sau dieta alimentară a acesteia. Bărbații trebuie să bea mai multă apă decât femeile, persoanele în vârstă și copiii sunt mai predispuși la deshidratare, iar cei care consumă fructe și legume proaspete, în special cu o dietă vegetariană, își iau un aport mai mare de apă din mâncare decât ceilalți. Și greutatea corporală are o influență asupra cantității de apă necesară, iar un calcul simplu estimativ stă în înmulțirea numărului de kilograme cu 330 ml. Mai mult, și această cantitate poate fi insuficientă în anumite condiții. Temperaturile extreme, fie prea ridicate, fie prea scăzute, altitudinea ridicată, exercițiile fizice intense sau diverse condiții medicale pot impune mărirea aportului de apă necesar pentru ca organismul să funcționeze corespunzător. Așadar, cei 2l de apă pot fi insuficienți pentru anumite persoane, rămânând doar o recomandare generală.

Setea nu este un indicator corect

Setea este cu siguranță un semnal foarte puternic al nevoii de hidratare. Experții spun că mecanismul nostru este destul de precis, dar subliniează că nu ar trebui să fie singurul pe care ne bazăm. Deshidratarea este pierderea naturală a apei din organism prin transpirație, lacrimi, urină, fecale și respirație. Rinichii controlează echilibrul de apă din organism și, atunci când simt nevoia de a o înlocui, transmit un mesaj creierului nostru să bea mai multă apă, făcându-ne să simțim setea. Este foarte adevărat că persoanele care nu consumă suficientă apă ajung la o deshidratare cronică, iar corpul lor nu mai resimte senzația de sete. Nesimțind setea, ele cred în mod eronat că nu au nevoie de apă. Pe de altă parte, există situații în care simțim senzația de sete, chiar dacă am băut suficientă apă, fără însă să fie vorba despre deshidratare, cum ar fi consumul de mâncare picantă, diabetul sau anumite medicamente.

Doar apa te poate hidrata

Apa este cea mai bună variantă pentru a preveni și trata deshidratarea, dar nu este singura care poate ajuta. Cele mai multe fructe și legume au un conținut ridicat de apă și pot contribui la aportul zilnic necesar. Pepenele roșu (92% apă), piersicile (89% apă), portocalele (88% apă), castraveții (95% apă), salata verde (96% apă) sau dovlecelul (94%) sunt printre cele mai indicate opțiuni. Alte variante includ supele și borșurile datorită conținutul ridicat de sodiu care ajută apa să ajungă la nivel celular și să hidrateze în profunzime, laptele și iaurtul sau ceaiul neîndulcit.

Nu există prea mult

Chiar dacă apa aduce doar beneficii, indiferent de persoană sau de momentul la care este băută, cantitatea prea mare poate aduce consecințe negative. Mai mult, în unele cazuri, prea multă apă poate fi mortală, întrucât poate provoca hiponatremie simptomatică, o afecțiune care apare atunci când nivelurile de sodiu din sânge devin prea scăzute. Acest lucru este posibil atunci când se consumă o cantitate foarte mare de apă, într-un timp foarte scurt, printre cei mai predispuși fiind alergătorii la maraton. Din cauza efortului fizic susținut, temperatura corpului crește foarte mult, astfel că senzația de sete este extrem de puternică. Ingerarea unei cantități prea mari duce la confuzie, convulsii și chiar moarte.

Băuturile sportive hidratează cel mai bine

Băuturile sportive conțin o cantitate mare de electroliți (ioni de sare) care ajută corpul să-i înlocuiască pe cei pierduți prin transpirație. Acești electroliți sunt importanți pentru hidratare: sunt cruciali pentru funcționarea nervilor și ajută, printre altele, la menținerea nivelului pH-ului din sânge. Pierderea lor are loc atunci când se elimină o cantitate prea mare de apă, într-un timp foarte scurt, cum ar fi în urma unor exerciții fizice intense, după o zi caniculară sau în cazuri de diaree. Magazinele sunt pline de astfel de băuturi care promit rehidratarea rapidă a organismului printr-un marketing bun. Adevărul este însă că astfel de băuturi sunt necesare doar dacă ai făcut exerciții fizice intense pentru mult timp, cum ar fi alergarea pe distanțe lungi sau ore de drumeții sub soarele fierbinte. În alte situații, rehidratarea se face simplu, cu apă plată. Problema cu aceste băuturi este că în multe cazuri au un conținut ridicat de zahăr, ceea ce înseamnă calorii și predispoziție către deshidratare, deci atenție la eticheta lor.

Hidratarea se verifică prin culoarea urinei

Culoarea urinei poate fi un indicator eficient pentru a stabili nivelul de hidratare, dar există și alți indicatori importanți. La persoanele care iau multivitamine sau au o dietă bogată în proteine, culoarea ar putea fi mai închisă din aceste motive, altele decât deshidratarea. De aceea nu contează doar culoarea, ci și volumul. Dacă mergi rar la toaletă, acesta este un semn că probabil nu consumi suficiente lichide, dar pe de altă parte, dacă alergi la toaletă la fiecare 15 minute, este posibil să consumi prea multe băuturi.

Realitatea este că hidratarea e esențială pentru un organism sănătos. Apa susține toate procesele corpului de la respirație, la digestie, eliminarea toxinelor din organism și până la procesul cognitiv. Cantitatea de apă necesară fiecăruia va trebui personalizată în funcție de mai mulți factori și adaptată ori de câte ori au loc evenimente care determină o pierdere suplimentară de lichide, pentru a preveni deshidratarea. Ea apare adesea însoțită de o senzație de sete, însă poate avea și alte semne, de aceea nu este recomandat să așteptăm ca ele să apară, ci să asigurăm un aport constant. Temperatura adecvată este cea a camerei. Mai multe despre o hidratare eficientă, aici.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Scroll to top